اطلاعاتی از پردازنده نسل بعدی انویدیا منتشر شد

کدخبر: 16002
تیم ایتی مایتی - گزارش‌ها می‌گویند پردازنده نسل جدید شرکت انویدیا ترکیبی از هسته‌های Cortex-X5 با گرافیک Blackwell است و از حافظه LPDDR6 پشتیبانی می‌کند.
اطلاعاتی از پردازنده نسل بعدی انویدیا منتشر شد

تیم ایتی مایتی – گزارش‌ها می‌گویند پردازنده نسل جدید شرکت انویدیا ترکیبی از هسته‌های Cortex-X5 با گرافیک Blackwell است و از حافظه LPDDR6 پشتیبانی می‌کند.

شایعه شده است که ARM تا پایان سال جاری یک هسته جدید با عملکرد بالا را برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نسل بعدی عرضه خواهد کرد. انتظار می‌رود نسل بعدی Cortex-X، احتمالاً Cortex-X5، که با نام Blackhawk شناخته می‌شود نیز بخشی از تلاش‌های جدید انویدیا در بازار رایانه‌های شخصی باشد.

چند ماهی است که شایعاتی در مورد عرضه احتمالی پردازنده مبتنی بر NVIDIA ARM به گوش می‌رسد. تراشه‌های مختلفی برای اهداف مختلف ذکر شده‌اند؛ از نسل بعدی کنسول نینتندو گرفته تا پردازنده‌های رایانه‌های شخصی که به مشخصات هوش مصنوعی +Microsoft Copilot پایبند هستند. این تراشه می‌تواند حاصل همکاری نزدیک انویدیا و مدیاتک باشد.

ساعت هوشمند مدل TK13 mini

ساعت هوشمند مدل TK13 mini ایتی مایتی 2

باتوجه‌به گزارش XpeaGPU، ظاهراً تراشه نسل بعدی شرکت انویدیا شامل هسته‌های ARM Cortex-X5 Blackhawk به‌همراه گرافیک NVIDIA Blackwell خواهد بود. علاوه‌براین، تراشه مذکور دارای حافظه LPDDR6 است و از فناوری 3 نانومتری N3P شرکت TSMC استفاده می‌کند.

مشخصات تراشه نسل بعدی شرکت انویدیا:

  • هسته پردازنده مرکزی: ARM Cortex-X5 (Blackhawk)
  • هسته پردازنده گرافیکی: NVIDIA Blackwell
  • حافظه: LPDDR6
  • گره: Intel 3nm
  • تاریخ انتشار: 2025

طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ، از مدیران اجرایی انویدیا و دل به‌طور غیرمستقیم در مورد برنامه‌های انویدیا برای رایانه‌های شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی سؤال شد. پاسخ آن‌ها نشان می‌دهد که این شرکت ممکن است چیزی برای نمایش در سال آینده داشته باشد.

انویدیا در تجارت SoC تازه‌کار نیست. این شرکت بیش از یک دهه است که محصولات سری Tegra خود را توسعه می‌دهد و میلیون‌ها عدد از آن‌ها را به فروش رسانده است. کنسول نینتندو سوییچ نیز از پردازنده Tegra X1 استفاده می‌کند.

کسب‌و‌کار نینتندو ارائه پیشرفته‌ترین فناوری نیست؛ درحالی‌که انویدیا با هر معماری پیشرفت قابل‌توجه‌ای دارد. با اینکه سوییچ هنوز از معماری مبتنی بر Maxwell استفاده می‌کند؛ اما انویدیا صاحب معماری‌های پیشرفته دیگری همچون Pascal ،Ampere و Ada است که جدیدتر هستند.

جزئیاتی مانند تعداد هسته یا اهداف عملکرد پردازنده گرافیکی این تراشه هنوز مشخص نشده‌اند. بااین‌حال، گفته می‌شود که یک پردازنده دسکتاپ مبتنی‌بر هسته‌های ARM خواهد بود؛ بنابراین لپ‌تاپ‌ها یا تبلت‌ها را هدف قرار خواهد داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با ما همراه باشید.

اطلاعاتی از پردازنده نسل بعدی انویدیا منتشر شد

نظر یادتون نره