بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

کدخبر: 159
گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی یکی از پرچمداران مورد انتظار سال ۲۰۱۸ به شمار می رفت. اما آیا ال جی توانسته تا به خوبی پرچمدار خود را پرداخت کند؟ در این مقاله که توسط تیم آی تی مای تی تهیه شده به بررسی تخصصی گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی خواهیم پرداخت.
بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

تیم آی تی مای تی – گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی یکی از پرچمداران مورد انتظار سال ۲۰۱۸ به شمار می رفت. اما آیا ال جی توانسته تا به خوبی پرچمدار خود را پرداخت کند؟

 

در این مقاله که توسط تیم آی تی مای تی تهیه شده به بررسی تخصصی گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی خواهیم پرداخت.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

مقدمه

گوشی های هوشمند سری V ال جی، همواره گردهمایی ویژگی های مختلف به دور هم بوده است. با توجه به مدل سال قبل این گوشی یعنی V30، انتظارات برای مدل جدید این سری بسیار بالاست. از این رو ال جی بر خلاف دیگر شرکت ها که گوشی های خود را به دوربین دوگانه مجهز کرده اند،

ال جی در مجموع ۵ دوربین برای V40 ThinQ در نظر گرفته است؛ دو دوربین برای جلو و سه دوربین برای پشت آن. تمامی این دوربین ها ویژگی هایی همچون لنز فوق عریض، لنز زوم و سلفی پرتره را برای V40 به ارمغان آورده اند.

در کنار اینها، نسل چهارم گوشی های سری V با بهبودهای نرم افزاری بسیاری نیز همراه شده است که آن را بر روی کاغذ، تبدیل به رقیبی سرسخت برای دیگر رقبا می کند. اما آیا در واقعیت هم این چنین است؟ در ادامه و در بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی به این موضوع پی خواهیم برد.

 

مشخصات V40 ThinQ در یک نگاه

 

شبکه تکنولوژی GSM / HSPA / LTE
عرضه معرفی اکتبر ۲۰۱۸
  وضعیت موجود، عرضه شده در اکتبر ۲۰۱۸
بدنه ابعاد ۷.۶ × ۷۵.۷ × ۱۵۸.۸ میلی متر
  وزن ۱۶۹ گرم
  مواد به کار رفته پشت و جلو شیشه (گوریلا گلس ۵)، فریم آلومینیوم
  ضد آب بله – گواهی IP68
  سیم کارت تک سیم کارت (نانو سیم) یا دو سیم کارت (نانو سیم – هر دو هم زمان فعال)
صفحه نمایش نوع OLED ، نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  اندازه ۶.۴ اینچ (نسبت صفحه نمایش به بدنه ۸۳.۶ درصد)
  دقت ۱۴۴۰ × ۳۱۲۰ پیکسل، نسبت ۱۹.۵:۹، چگالی پیکسلی ۵۳۷
پلتفرم سیستم عامل اندروید ۸.۱ (Oreo)
  رابط کاربری UX 7.1 ال جی
  تراشه Snapdragon 845 (لیتوگرافی ۱۰ نانومتری)
  پردازنده مرکزی ۸ هسته ای۴ هسته ۲.۷ گیگاهرتز Kryo 385 Gold

۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتز Kryo 385 Silver

  پردازنده گرافیکی Adreno 630
حافظه شیار حافظه دارد – تا ۵۱۲ گیگابایت (شیار اختصاصی)
  داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت – ۶ گیگابایت رم
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل – لنز ۲۷ میلیمتر (استاندارد) – f/1.5 – لرزشگیر سخت افزاری ۳ جهته۱۲ مگاپیکسل – لنز ۵۲ میلیمتر (زوم) – f/2.4 – زوم ۲ برابر – لرزشگیر سخت افزاری

۱۶ مگاپیکسل – لنز ۱۶ میلیمتر (فوق عریض) – f/1.9

  قابلیت ها فلاش LED، پانوراما، HDR
  فیلمبرداری ۲۱۶۰p@30/60fps۱۰۸۰p@30/60/240fps

ضبط صدای ۲۴ بیت/۱۹۴ کیلوهرتز

  سلفی ۸ مگاپیکسل – لنز ۲۶ میلیمتر (استاندارد) – f/1.9۵ مگاپیکسل – لنز ۲۱ میلیمتر (عریض) – f/2.2
  قابلیت ها HDR
  فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا جک ۳.۵ میلی متری دارد
  قابلیت ها کاهش دهنده نویز مکالمه با استفاده از میکروفون اختصاصیضبط صدای ۳۲ بیت/۱۹۴ کیلوهرتز

ضبط صدای ۲۴ بیت/۴۸ کیلوهرتز

ارتباطات بی سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
  بلوتوث نسخه ۵.۰، LE
  GPS دارد
  NFC دارد
  USB ۲.۰ – Type-C دو طرفه – USB On-The-Go
قابلیت ها سنسورها سنسور اثر انگشت (پشت دستگاه)
باتری ظرفیت غیر قابل تعویض ۳۳۰۰ میلی آمپری
  شارژ سریع دارد – نسخه ۳.۰
  شارژر ۱۸W
متفرقه رنگ خاکستری – قرمز – مشکی – آبی
  قیمت حدود ۸۰۰ یورو

اگر از طرفداران طراحی V30 بوده اید، مطمئناً با خرید V40 ThinQ نیز حس مشابهی را احساس خواهید کرد؛ چرا که ال جی با حفظ بهترین های V30، شروع به طراحی و تولید V40 کرده است.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

اما این همه ماجرا نیست

ال جی در نسل چهارم، سوار بر موج کاهش حاشیه نمایشگر شده و در بالای پنل ۶.۴ اینچی آن از بریدگی نمایشگر بهره برده است. این موضوع سبب شده تا ال جی بتواند از صفحه نمایشی به بزرگی Note 9 در بدنه ای کوچکتر از آن استفاده کند.

نکته جالبتر اینکه V40 در مقایسه با Note 9 حتی نازکتر نیز شده است؛ حال تمامی اینها را در کنار ماژول دوربین سه گانه در پشت و دوربین دوگانه در جلو قرار دهید تا پی به مهندسی فضای داخلی بی نظیر ال جی ببرید.

V40 ThinQ ضخامتی برابر با ۷.۶ میلیمتر دارد؛ طول و عرض دستگاه نیز به ترتیب برابر با ۱۵۸.۸ و ۷۵.۷ میلیمتر است. با وجود اینکه با دستگاه بزرگی رو به رو هستیم، به دلیل بهره مندی از صفحه نمایش با نسبت ۱۹.۵:۹، گوشی به خوبی در دست جای می گیرد.

مجددا به بریدگی نمایشگر برگردیم. درون این بریدگی، ۲ دوربین قرار دارد اما با اینحال هنوز هم از دیگر گوشی های بازار اندازه کوچکتری دارد. در کنار دو دوربین، بلندگوی تماس جا خوش کرده که از نظر ما بهتر بود که ال جی دوربین ها در دو طرف این بلندگو و همانند آنچه که در Pixel 3 XL شاهد هستیم، قرار می داد.

اما هنوز هم ظاهر زیبای جلوی دستگاه حفظ شده و مانند Pixel 3 XL با قیافه ای زشت طرف نیستیم!

 

دوربین جلو به دلیل بهره مندی از دو سنسور با لنزهای استاندارد و عریض، به ویژگی هایی همچون پرتره و سلفی های عریض مجهز شده است. زمانی که در صفحه اصلی هستید، رابط کاربری ال جی به طور خودکار بریدگی نمایشگر را با قرار دادن نواری سیاه رنگ در دو طرف آن، مخفی می کند.

رنگ این نوار قابل شخصی سازیست و حتی می توان بنا به سلیقه کاربر، در تمامی بخش ها این نوار را ایجاد کرد تا به طور کلی بریدگی نمایشگر حذف شود.

گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی به ۵ دوربین تجهیز شده است: ۳ دوربین در پشت و ۲ دوربین در جلو.

طراحی پشت دستگاه شباهت بسیاری به V30 دارد؛ پنلی یکپارچه پوشیده شده از گوریلا گلس ۵ به همراه آرایه دوربین و سنسور اثر انگشت در زیر آن. تنها تفاوت چشمگیر نسبت به سال قبل، دوربین سوم دستگاه است. دوربین اصلی از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی و زاویه دید ۷۸ درجه بهره می برد.

دو سنسور دیگر نیز از لنزهایی فوق عریض با زاویه دید ۱۰۷ درجه و لنز زوم ۲ برابر با زاویه دید ۴۷ درجه استفاده می کنند.

در نگاه اول شاید بگویید که استفاده از چنین ترکیبی احمقانه است؛ اما در حقیقت و تنها پس از مدتی استفاده متوجه خواهید شد که ال جی توانایی های دوربین گوشی هوشمند خود را با بهره گیری از ۳ سنسور، به طرز چشمگیری افزایش داده است.

سمت راست دستگاه محل قرار گیری دکمه قفل و شیار سیم کارت است؛ در سمت مخالف نیز دکمه های صدا و دکمه اختصاصی دستیار صوتی Google Assistant قرار دارد. خوشبختانه ال جی برخلاف سامسونگ دکمه اختصاصی را برای اجرای دستیار صوتی گوگل برنامه ریزی کرده است که یک دستیار بسیار هوشمندتر و کاربردی تر به شمار می رود.

البته همچنان مخالف استفاده از دکمه اختصاصی هستیم؛ چرا که علاوه بر اشغال فضایی اضافه، پس از مدتی کاربرد خود را از دست خواهد داد. هرچند که ممکن است برای عده ای کاربردی باشد. پس این مورد را به سلیقه شما واگذار می کنیم.

همانطور که گفتیم در زیر دوربین سنسور اثر انگشت دستگاه قرار دارد. این سنسور برخلاف دیگر گوشی های بازار، از سرعت پایینتری برخوردار است که یک نکته منفی برای V40 به شمار می رود.

در زمان استفاده از دستگاه، امکان اینکه سنسور انگشت شما را شناسایی نکند نیز بسیار بالاست که در نتیجه این موضوع می تواند کاربر را پس از مدتی عاصی کند! البته امیدواریم مشکل تنها مربوط به نرم افزار بوده و ال جی در به روزرسانی های پیش رو این مشکل را برطرف سازد.

 

V40 ThinQ ال جی همانند G7 از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و بلندگوی Boombox بهره مند شده است.

ال جی برای V40 از همان بلندگوهای Boombox استفاده کرده است که به همراه جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و پورت USB-C در زیر دستگاه قرار گرفته اند. خوشبختانه ال جی به جای حذف چنین ویژگی هایی، در حال اضافه کردن آنهاست؛ موردی که در میان دیگر شرکت های بزرگ تولید کننده گوشی های هوشمند، تنها در سامسونگ مشاهده می شود.

اگر طرفدار پروپا قرص موزیک باشید، انتخاب های شما برای خرید گوشی هوشمند، به برندهایی همچون ال جی و سامسونگ محدود خواهد شد.

ال جی همواره به ساخت گوشی هایی سبک شهره بوده و این موضوعیست که خود شرکت هم از این بابت به خود می بالد. به دنبال این موضوع، V40 نیز تنها ۱۶۹ گرم وزن دارد؛

برای پی بردن به مهندسی ال جی تنها کافیست تا این عدد را در مقابل وزن ۲۰۱ گرمی Note 9 قرار دهیم! گوشی هایی سبک تر سبب می شود تا در استفاده طولانی مدت، خستگی کمتری متوجه مفاصل دست شود. این مورد نیز یکی از پوئن های مثبت V40 و ال جی به شمار می رود.

به طور کلی ال جی در زمینه طراحی V40 آنقدر خوب عمل کرده که می توان این گوشی را به راحتی رقیبی شایسته و حتی جایگزینی برای Note 9 برشمرد.

صفحه نمایش

ال جی برای V40 از صفحه نمایشی ۶.۴ اینچی استفاده کرده که دقتی برابر با ۱۴۴۰ × ۳۱۲۰ دارد اما به صورت پیشفرض بر روی ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ تنظیم شده است. این موضوع برای کاهش مصرف باتری گوشی انجام شده و تاثیری بر روز کیفیت تصویر ندارد. پنل دستگاه با وجود OLED بودن اما، از منظر عمق و دمای رنگ، شبیه به Note 9 نیست و در سطحی پایین تر از آن قرار می گیرد.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

ال جی V40 از چگالی پیکسلی ۵۳۷ بهره می برد که درصورت استفاده از رزولوشن پیشفرض، این مقدار به ۴۰۲ پیکسل بر هر اینچ کاهش پیدا می کند.

طبق آزمایشات انجام شده، چشم انسان قادر به تشخیص چگالی پیکسلی بالاتر از ۳۰۰ نیست؛ از این رو صفحه نمایش گوشی های شرکت اپل پس از iPhone 4، از ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ بهره می برند که رتینا نامیده می شود. پس در نتیجه حتی ۴۰۲ پیکسل هم برای V40 مقدار کمی برشمرده نمی شود.

با احتساب تمامی اینها، صفحه نمایش V40 آنطور که باید و شاید من را جذب خود نکرد. انتظار می رفت تا ال جی به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های صفحات نمایش و تلویزیون، برای گوشی خود نیز یکی از بهترین پنل ها را برگزیند که متاسفانه به نظر می رسد این اتفاق نیفتاده است.

صفحه نمایش LCD با روشنایی ۱۰۰۰ نیت گوشی G7، جای خود را به پنل OLED با روشنایی ۷۲۰ نیت داده است. روشنایی پایینتر به معنی خوانایی پایینتر صفحه نمایش زیر نور مستقیم آفتاب است که V40 در مقایسه با G7 در سطح پایینتری قرار می گیرد. به لطف بهره گیری از پنل OLED، دیگر خبری از مشکلاتی همچون Light Bleed یا نمایش قسمتی از صفحه نمایش به شکل نورانی تر از دیگر قسمت ها، نخواهد بود.

در رنگ های به نمایش درآمده توسط صفحه نمایش V40، کمی اغراق شده است؛ این اغراق زیاد موجب شده تا رنگ پوست کمی به قرمز متمایل شود. ممکن است رنگ های اشباع شده برای عده ای جذاب باشد اما مطمئنا به علت غیرواقعی بودن رنگ ها، عده زیادی از این وضعیت ناراضی خواهند بود. البته می توانید در قسمت تنظیمات صفحه نمایش، دمای رنگ را به دلخواه خود تغییر دهید.

نمایشگر V40 ThinQ از ویژگی HDR10 نیز پشتیبانی می کند؛ بدین معنی که محتوای پشتیبانی شده توسط این استاندارد، رنگ های بسیار بهتری را در مقایسه با صفحه نمایش های فاقد این ویژگی، به نمایش خواهند گذاشت.

 

سخت افزار

با استفاده از آخرین پردازنده پرچمدار کوالکام یعنی Snapdragon 845، گوشی هوشمند V40 ThinQ ال جی به پرچمداری شایسته از جانب این برند بدل می شود. این پردازنده قدرتمند برای انجام چند وظیفگی، ۶ گیگابایت رم به همراه خود دارد و برای ذخیره اطلاعات نیز حافظه ۶۴ گیگابایتی در نظر گرفته شده است. البته مدل ۱۲۸ گیگابایتی V40 نیز عرضه شده که کاربران می توانند در صورت نیاز با پرداخت هزینه بیشتر آن را خریداری کنند.

اگر ۱۲۸ گیگابایت نیز برای شما کافی نیست، ال جی درگاه اختصاصی برای حافظه جانبی microSD نیز در نظر گرفته که تا ۵۱۲ گیگابایت قابل افزایش است.

مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ ال جی که با نام ۳۲ بیت DAC شناخته می شود و پیش از این در دستگاه هایی همچون V20 و G6 حضور داشته، در V40 نیز حضور پررنگی از خود نشان داده است. بهره مندی از این مدل، سبب شده تا کیفیت صدای پخش شده در این گوشی از تمامی گوشی های بازار یک سر و گردن بالاتر باشد. آنطور که مشخص است هدف ال جی در حال حاضر، ارائه بهترین کیفیت صوتی برای جک ۳.۵ میلیمتری هدفون است؛ ممکن است این موضوع تا زمان محبوب بودن این پورت در میان کاربران ادامه پیدا کند.

در حال حاضر عده بسیاری از کاربران حذف جک هدفون را تصمیمی نادرست از سوی شرکت های تولید کننده گوشی هوشمند می دانند و در این میان تنها ال جی و سامسونگ هستند که تاکنون به صدای کاربران خود گوش فرا داده اند.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه خاصی به گوش فرا دادن به موسیقی از بلندگوی خود گوشی هستید، حتما خوشحال می شوید که V40 حتی خود را برای این شرایط نیز آماده کرده است.

همانند G7، ال جی برای پرچمدار جدید سری V نیز از بلندگوهای Boombox خود بهره گرفته است که کیفیت و حجم صدای بسیاری خوبی را ارائه نمی دهد. البته کاربرانی که از G7 به V40 ThinQ آمده اند، به سرعت متوجه تفاوت حجم صدای کمتر بلندگوهای V40 خواهند شد.

 

به لطف بهره گیری از چیپ سخت افزاری ۳۲ بیتی DAC، کیفیت صدای V40 ThinQ یک سر و گردن بالاتر از دیگر گوشی های هوشمند بازار قرار می گیرد.

تمامی گوشی های هوشمند امروزی، رابطی لمسی دارند و ایجاد حسی طبیعی در کاربر در تماسِ با المان های داخل این صفحه لمسی مجازی و بی روح، همواره یکی از چالش های شرکت های تکنولوژی بوده است. به نظر می رسد که توان مهندسی ال جی در سال های اخیر دست کم گرفته شده و به نوعی مورد کم لطفی قرار گرفته است.

موتور لرزشی V40 آنقدر حس خوبی را در مقایسه با دیگر دستگاه های اندرویدی القا می کند که سخت می توان ایرادی از آن گرفت. البته کیفیت این موتور از نمونه قرار داده شده در G7 پایینتر است؛ اما همچنان یکی از بهترین های دنیای اندرویدی به شمار می رود.

ال جی برای پرچمدار خود گواهی مقاومت نفوذ مایعات نیز دریافت کرده است؛ گوشی هوشمند V40 ThinQ به لطف تمهیدات صورت گرفته از جانب کره ای ها، توانسته تا در آزمایشات مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و مایعات، گواهی IP68 را دریافت کند که به معنی دوام دستگاه به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق ۱.۵ متر است.

 

بنچمارک

همانطور که گفتیم، گوشی هوشمند V40 از آخرین پردازنده پرچمدار ساخت شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 845 استفاده می کند که در کنار آن، ۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR4X با سرعت ۱۸۶۶ مگاهرتز قرار گرفته است. حتی همین مشخصات کافیست تا به قدرت سخت افزاری بالای این پرچمدار کره ای پی ببرید.

برای بررسی دقیق تر، در V40 برنامه های بنچمارک گیری معروف و معمولی چون Geekbench 4.1 و AnTuTu 7 را اجرا کردیم تا قدرت سخت افزاری آن را دوش به دوش دیگر پرچمداران سال ۲۰۱۸ بسنجیم.

در لیست زیر دستگاه هایی همچون Galaxy S9 Plus و Galaxy Note 9 (هر دو با پردازنده Exynos سامسونگ) و گوشی قدرتمند چینی ها یعنی Mate 20 Pro با پردازنده ۷ نانومتری Kirin 980 حضور دارند.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

Geekbench 4.1

(Multi-Core)

Geekbench 4.1

(Single-Core)

AnTuTu 7 GFX 3.1 Car Scene

(۱۰۸۰p Offscreen)

GFX 3.1 Car Scene

(Onscreen)

LG V40 ThinQ ۸۵۶۸ ۲۴۰۸ ۲۷۰۶۳۴ ۳۵ ۱۸
LG G7 ThinQ ۸۸۶۵ ۲۳۹۵ ۲۵۹۳۹۳ ۳۵ ۱۸
Pixel 3 XL ۸۰۸۸ ۲۳۶۳ ۲۵۸۲۴۴ ۲۸ ۱۲
Pixel 3 ۸۱۴۶ ۲۳۷۷ ۲۳۳۶۹۹ ۳۵ ۳۳
Samsung Galaxy S9 Plus (Exynos) ۸۸۸۳ ۳۷۷۱ ۲۴۶۶۶۰ ۲۸ ۱۴
Samsung Galaxy Note 9 (Exynos) ۹۰۲۶ ۳۶۴۲ ۲۴۸۸۲۳ ۲۸ ۱۵
Apple iPhone XS Max ۱۱۴۳۲ ۴۷۷۷ ۳۵۳۲۱۰ ۶۰ ۴۷
Oneplus 6T ۸۹۷۷ ۲۴۳۱ ۲۹۳۹۹۴ ۳۵ ۳۱
Huawei Mate 20 Pro ۹۷۱۲ ۳۲۹۱ ۲۷۳۹۱۳ ۲۹ ۱۷
Xiaomi Mi 8 ۸۴۹۴ ۲۴۳۱ ۲۱۷۲۹۸ ۳۳ ۳۳
Xiaomi Pocophone F1 ۹۰۰۳ ۲۴۳۸ ۲۶۵۳۱۴ ۳۵ ۳۱
Sony Xperia XZ3 ۸۶۰۷ ۲۴۸۶ ۲۸۴۵۵۵ ۳۵ ۱۹
HTC U12+ ۹۰۰۱ ۲۴۵۶ ۲۶۳۶۹۶ ۳۵ ۲۰

همانطور که در لیست بالا مشاهده می کنید، تمامی دستگاه های مجهز به پردازنده Snapdragon 845 در آزمون چند هسته ای امتیازی یکسان و با اختلافی بسیار کم، به دست آورده اند که خوشبختانه V40 نیز همانند رقبا ظاهر شده و امتیازی میانگین را به دست آورده است.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

در زمینه پردازش تک هسته ای نیز که رابطه مستقیمی با سرعت و نرمی رابط کاربری دستگاه دارد، V40 موفق شده تا امتیاز ۲۴۰۸ را بدست آورد. پرواضح است که نمی توان پرچمداران اندرویدی را با پردازنده های قدرتمند اپل مقایسه کرد؛ چرا که از برتری ۵۰ درصدی در مقایسه با آنها برخوردار اند.

اما با مقایسه V40 با قدرتمندترین دستگاه اندرویدی یعنی Mate 20 Pro می توانیم دریابیم که تراشه Kirin 980 در عملکرد تک هسته ای، چیزی در حدود ۳۵ درصد قوی تر از تراشه Snapdragon 845 ظاهر شده است. اما در مقایسه با دیگر پرچمدارانِ دارای این پردازنده، شاهد اختلافی چشمگیر نیستیم.

در آزمون AnTuTu 7 نیز مشاهده می کنید که V40 حتی از برادر خود یعنی G7 نیز امتیاز کمتری کسب کرده و با دیگر رقبای نه چندان قدیمی همچون Oneplus 6T نیز تفاوت بسیاری دارد. به نظر می رسد که ال جی در ارائه پرچمدار جدید خود کمی عجله کرده و آن را با بهینه سازی های کمتر روانه بازار کرده است.

البته اینها مواردیست که امکان دارد در طول زمان و با دریافت به روزرسانی های جدیدتر و حتی نسخه های جدید سیستم عامل اندروید، تاحدودی مرتفع شده و در نتیجه امتیاز نهایی افزایش یابد.

در زمینه پردازش گرافیکی نیز V40 به خوبی توانست تا در آزمون Offscreen، ۳۵ فریم بر ثانیه را ثبت کند و بهتر از رقبایی همچون Galaxy S9 Plus و Mate 20 Pro ظاهر شود. اما در تست Onscreen به دلیل استفاده از پنل QHD، دستگاه با افت فریم قابل توجهی همراه شده و متاسفانه نتوانست دوش به دوش دیگر گوشی ها با پنل ۱۰۸۰p مانند Oneplus 6T و یا Pixel 3 آزمون را به سرانجام برساند.

نکته جالب توجه در تمامی تست ها، برتری غیرقابل انکار پردازنده A12 Bionic در گوشی iPhone XS Max اپل است.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

 

نرم افزار

گوشی هوشمند V40 ThinQ به همراه اندروید ۸.۱ به بازار عرضه شده که پوسته اختصاصی ال جی با نام UX 7.1 بر روی آن قرار گرفته است. با تکیه به این موضوع به نظر می رسد که آن روزهایی که گوشی V20 ال جی به عنوان اولین گوشی با اندروید ۷ لقب گرفته بود، گذشته اند و قرار نیست شاهد عرضه V40 با نسخه نهم اندروید باشیم. البته طبق اعلام این شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه اندروید پای برای G7 و V40 خواهیم بود.

ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن در V40 حضور دارد. ال جی این ویژگی را به همراه ۶ طراحی مختلف عرضه کرده که اعلان های تمامی برنامه ها نیز در آن قابل نمایش است. همچنین همانند دیگر نمایشگرهای همیشه روشن، ویژگی خاموشی خودکار را نیز برای آن در نظر گرفته اند.

اگر خاطرتان باشد، گوشی های V10 و V20 به همراه صفحه نمایش دوم عرضه شدند که در بالای نمایشگر اصلی قرار گرفته بود. به گفته ال جی، فضای ایجاد شده در دو طرف بریدگی همان نقش نمایشگر ثانویه را ایفا می کند. اما از نظر ما، این همان بریدگی معروف است که در گوشی های اندرویدی سال ۲۰۱۸ بسیار مرسوم شده و قسمت بالای صفحه نمایش را به دو نیم کرده است.

 

درون این بخش، مانند همیشه شاهد نمایش ساعت، آیکن اعلان برنامه ها و همچنین آیکن های نوار وضعیت هستیم. برخلاف دیگر شرکت ها که برای پنهان کردن بریدگی نمایشگر تنها از پس زمینه مشکی استفاده می کنند، ال جی امکان انتخاب پس زمینه های رنگی و حتی چند رنگ را نیز برای کاربران خود محیا کرده است.

ظاهر صفحه قفل دستگاه، شباهت بسیاری به G7 دارد. دو دکمه میانبر به صورت پیشفرض در پایین آن برای اجرای بخش تماس و دوربین قرار گرفته اند که به انتخاب کاربر تا ۵ میانبر قابل افزایش است.

برای ایمن کردن دستگاه، روش های متفاوتی وجود دارد؛ ویژگی معمول پین، الگو، رمز عبور، اثر انگشت (همیشه فعال)، صورت (دارای دو حالت سریع -ایمنی کمتر- و آهسته -ایمنی بیشتر-) و ویژگی اختصاصی ال جی با نام Knock Code. نکته جالب توجه این است که تمامی این روش ها در آنِ واحد می تواند فعال باشد و با موفقیت آمیز بودن هریک، صفحه قفل باز خواهد شد.

خوشبختانه ال جی برای کاربران خود احترام خاصی قائل شده و ویژگی های شخصی سازی بسیاری را برای رابط کاربری خود به ارمغان آورده است.

 

با گذر از صفحه قفل، وارد صفحه اصلی خواهید شد که به صورت پیشفرض فاقد پنل برنامه هاست. بنا به سلیقه خود می توانید این حالت و یا حالت پیشفرض اندروید (به همراه پنل برنامه ها) را انتخاب کنید. آخرین پنل در سمت چپ صفحه اصلی، Smart Bulletin نام دارد که ویجت ها و میانبرهای مختلف به انتخاب کاربر در آن قرار می گیرد.

صفحه مدیریت وظایف از دکمه clear all بهره می برد و برای هر برنامه نیز یک دکمه قفل برای جلوگیری از بسته شدن برنامه در زمان فشردن دکمه clear all، در نظر گرفته شده است.

ویژگی دیگری نیز برای برنامه ها در نظر گرفته شده که Screen Pinning نام دارد. با استفاده از این ویژگی (باید ابتدا در تنظیمات فعال شود) می توانید برنامه ای خاص را در صفحه نمایش پین کرده که بالاتر از تمامی برنامه های در حال اجرا قرار می گیرد. برای مثال کاربر می تواند ویدیویی را در گوشه ای از صفحه قرار داده و همزمان به وب گردی یا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی بپردازد.

علاوه بر این، ویژگی Split-Screen (تقسیم صفحه به دو نیم برای اجرای ۲ برنامه به صورت هم زمان) نیز برای کاربران در نظر گرفته شده است. در این حالت، با فشردن دکمه خانه، برنامه های در حال اجرا بسته نشده و تنها در قسمت بالای صفحه جمع می شوند. در این صورت با اجرا کردن برنامه ای دیگر، مستقیما وارد حالت Split-Screen خواهید شد؛

همچنین با فشردن دکمه خانه در این حالت، دکمه صفحه مدیریت مدیریت وظایف تغییر کرده و با دوبار فشردن آن، ۲ برنامه در حال اجرا باز می شوند.

 

سیستم جامع جستجو نیز در همه جای صفحه اصلی حضور دارد؛ کافیست تا به سمت پایین سوایپ کنید تا کادر جستجو ظاهر شود (همانند iOS). با نوشتن متن مورد نظر در این بخش، نتایجی از برنامه ها، مخاطبان و تنظیمات نمایش داده خواهند شد.

همچنین می توانید بخش های مورد جستجو را نیز شخصی سازی کنید؛ برای مثال می توانید نمایش نتایج از برنامه های شخصی تر همچون پیام رسان ها را خاموش کنید.

بخش اعلان ها نیز مورد جدیدی را شامل نمی شود و همانند دیگر پوسته های اندروید عمل می کند. با به پایین کشیدن این نوار، یک ردیف از میانبرها به همراه اسلایدر روشنایی صفحه ظاهر خواهند شد و با کشیدن دوباره باقیِ میانبرها نمایش داده خواند شد.

در نهایت باید به دکمه اختصاصی Google Assistant اشاره کنیم که با یکبار فشردن آن، دستیار صوتی دیجیتال گوگل اجرا می شود و با دوبار فشردن آن نیز وارد محیط Google Lenz خواهید شد.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

دوربین

مشخصه اصلی تمامی گوشی های سری V، دوربین قدرتمند آنهاست که مانورهای تبلیغاتی بسیاری بر روی آن انجام می شود. ال جی برای مدل سال ۲۰۱۸ این سری، در مجموع ۵ دوربین در نظر گرفته است (۳ دوربین در پشت و ۲ دوربین در عقب). معمولا شرکت ها در کنار سنسور اصلی، از سنسور ثانویه با لنز واید یا زوم بهره می برند. اما ال جی تصمیم گرفته تا از هر دو لنز در گوشی خود استفاده کند. V40 ThinQ از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسل با لنز استاندارد f/1.5 و میدان دید ۷۸ درجه بهره می برد.

در کنار سنسور اصلی، یک سنسور ۱۶ مگاپیکسل با لنز اولترا واید و گشودگی دیافراگم f/1.9 و با میدان دید ۱۰۷ درجه و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسل با لنز زوم و دیافراگم f2.4 و زاویه دید ۴۵ درجه قرار گرفته است.

ممکن است استفاده از لنز درست شما را سر در گم کند و به همین منظور ال جی در برنامه دوربین، ویژگی پیش نمایش عکس نهایی از طریق هر سه دوربین را دارد تا با استفاده از آن، لنز درست برای موقعیت خود را انتخاب کنید.

حتی گزینه ای برای عکسبرداری هم زمان با هر سه سنسور نیز در نظر گرفته شده است. می توان بهترین راه برای خروج از سردرگمی در انتخاب لنزها را همین گزینه دانست.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

اگر با استفاده از مود یاد شده عکسبرداری کنید، برنامه دوربین V40 ThinQ به صورت خودکار فریم های ثبت شده را به یک ویدیوی کوتاه تبدیل می کند. ایده اصلی می تواند بسیار جذاب باشد اما در عمل حس و حالی شبیه به Street View گوگل به کاربر منتقل می شود.

پرچمدار کره ای ها از ویژگی جذاب دیگری با نام Cine Shot نیز بهره می برد. کاربران خلاق می توانند با بهره گیری از این ویژگی تصاویر سینماگراف (عکس هایی با المان های متحرک) ثبت کنند. این ویژگی کارهایی که از آن انتظار می رود را به نحو احسن انجام می دهد و برای آزادی عمل بیشتر کاربر نیز، توانایی انتخاب لنز مورد نظر را نیز گنجانده است.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

دوربین زوم

دوربین فوق عریض دستگاه، رنگ ها را به خوبی ثبت می کند و وضوح تصاویر آن نیز در سطح بالایی قرار دارد؛ این در حالیست که عملکرد دوربین زوم کمی ناامید کننده است. از منظر تئوری، زوم اپتیکال در مقایسه با زوم دیجیتال، باید تصاویر شارپ تر و زیباتری را ثبت کند، اما در عکس های ثبت شده با این سنسور نویز بیشتری را مشاهده می کنیم و رنگ های آن نیز کمی رنگ پریده به نظر می رسند و از این رو شباهت زیادی به زوم دیجیتال پیدا می کند. از نظر من،

بهتر است شاهد زوم دیجیتال باشیم تا اینکه سنسور اختصاصی زوم اپتیکال، چنین عکس هایی رنگ و رو رفته و با نویز بالا را ثبت کند.

دوربین جلو

در جلوی دستگاه نیز دو سنسور قرار گرفته اند؛ سنسور اصلی (استاندارد): ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.9 و میدان دید ۸۰ درجه و دوربین دوم (عریض): ۵ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۹۰ درجه. این ترکیب علاوه بر ثبت سلفی های عریض، اجازه عکسبرداری پرتره سلفی را نیز برای کاربر مهیا می کند.

عکس های ثبت شده با هر دو دوربین جلو کیفیت بسیار خوبی دارند و رنگ های طبیعی با عمق بالای آن، موجب ثبت تصاویری دلنشین و خاطره انگیز می شود. تقریبا تمامی شرکت ها در سال ۲۰۱۸ ویژگی سلفی پرتره را به گوشی خود افزوده اند و ال جی نیز با ورود به این جمع با ۲ دوربین، توانسته کیفیت بسیار مناسبی را در برابر دیگر شرکت ها از خود به نمایش بگذارد.

همانند گوشی های iPhone XS/XS Max، کاربر می تواند پس از ثبت عکس، شدت افکت بوکه پشت سوژه در سلفی پرتره را کاهش یا افزایش دهد. این ویژگی نیز در آینده ای نزدیک مطمئنا بسیار پرطرفدار خواهد شد.

ویژگی های دوربین

ال جی ویژگی بسیار کاربردی Google Lens را نیز در برنامه خود به صورت پیشفرض تعبیه کرده است. برای استفاده از آن کافیست تا دوربین را سمت اشیا مختلف گرفته تا Google Lens به صورت خودکار اطلاعاتی از شی مورد نظر را نمایش دهد. البته برای اجرای سریع Google Lens کافیست تا دکمه اختصاصی دستیار صوتی Google Assistant را دوبار بفشارید تا مستقیما وارد محیط آن شوید.

ویژگی برنامه دوربین V40 ThinQ تمامی ندارند. ال جی عکسبرداری با تنظیمات دستی و همچنین حالت هوش مصنوعی را نیز به دوربین خود افزوده است که امکانات جذابی را به دوربین اضافه می کند. حالت عکسبرداری دستی تنظیم ISO، سفیدی نور، فوکوس و حتی سرعت شاتر را برای کاربر مهیا می کند که برای عکاسان حرفه ای می تواند به گزینه ای بسیار کاربردی تبدیل شود.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

کیفیت عکس ها

به طور کلی کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین V40 ThinQ خوب است. رنگ ها ممکن است برای عده ای اشباع شده به نظر برسند و گستره دینامیکی نیز می توانست بالاتر باشد. اینها را به عملکرد بسیار بد دوربین در نور کم اضافه کنید تا این سوال برایتان ایجاد شود که چرا با وجود عملکرد نامناسب دوربین در شرایط غیر استاندارد، ال جی باز هم تاکید زیادی بر روی دوربین های V40 داشته است.

در ادامه نیز می توانید نمونه عکس های ثبت شده با دوربین هی V40 ThinQ را مشاهده کنید:

 

باتری

گوشی هوشمند V40 ThinQ برای تامین انرژی خود از باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری استفاده می کند. با نگاهی به صفحه نمایش بزرگ دستگاه و باتری کوچک آن، سریعا متوجه ناهمگونی میان این دو خواهید شد. درست است که دستگاهی باریک و سبک به مراتب بهتر از دستگاهی ضخیم و سنگین خواهد بود؛

اما دستگاهی باریک و سبک اما بدون شارژ (!) قطعا بلا استفاده خواهد بود. هرچند که بهینه سازی های مختلف سبب شده تا این گوشی یک روز کامل را شارژ دهی کند؛ اما یک باتری پرطرفیت تر می توانست عمر باتری به مراتب بهتری را برای کاربران در بر داشته باشد.

فروشگاه و مجله اینترنتی ای تی مای تی بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

در طی بررسی های ما، زمان استفاده از دستگاه در زمان روشن بودن صفحه نمایش (به اصطلاح Screen on Time) به ندرت به ۴ ساعت و نیم می رسید. این مقدار برای کاربر عادی کافی خواهد بود اما اگر کمی فشار بیشتری به گوشی وارد شود، مطمئنا در میان روز با مشکل کمبود باتری مواجه خواهید شد.

برای همگام شدن V40 با جدیدترین تکنولوژی ها، ال جی فناوری شارژ بی سیم را نیز در این گوشی تعبیه کرده است تا کاربران بتوانند با بهره گیری از پدهای شارژ Qi، دستگاه خود را بدون نیاز به اتصال سیم، شارژ کنند.

بررسی تخصصی V40 ThinQ ال جی

جمع بندی

گوشی هوشمند V40 ThinQ یک دستگاه خوش ساخت و باکیفیت از جانب ال جی و پرچمداری شایسته از لحاظ قدرت خام سخت افزاریست. اما از دیگر جنبه ها، این گوشی نمی تواند به خوبی دیگر پرچمداران دنیا رقابتی جدی داشته باشد. خصوصا در بخش دوربین که با وجود تمامی پتانسیل هایی که یک گوشی سه دوربینه میتوانست داشته باشد، ال جی با سهل انگاری های خود این محصول را از آنچه که می توانست باشد، بازداشت.

اگر به دنبال یک گوشی با سخت افزار قدرتمند و قیمت مناسب به همراه ۹۵% ویژگی های V40 ThinQ هستید، ما به شما G7 را پیشنهاد می کنیم!

با وجود تمامی نکات مثبت G7، نمی دانیم چرا ال جی در عرضه V40 عجله کرده و ویژگی های آن را با کیفیتی پایین عرضه کرده است. اما اگر همچنان راغب به خرید V40 هستید و خرج کردن پول برایتان اهمیتی ندارد، همچنان می توانید از ویژگی های نرم افزاری بسیار خوب دوربین و همچنین قابلیت های نرم افزاری دستگاه لذت ببرید. سخت افزار دستگاه نیز حقیقا قدرتمند است و در این مورد ایرادی به V40 ThinQ وارد نیست.

اما خب از چه چیز V40 خوشمان می آید؟ همانطور که گفتیم ویژگی های نرم افزاری ال جی مانند دوربین، شیار اختصاصی برای حافظه microSD، صفحه نمایش بزرگ با رنگ هایی زیبا و به طور کلی هر چیزی جز دوربین آن و البته آن هم در شرایط نوری غیر نرمال. اگر در روز و یا محیط پر نور عکسبرداری می کنید و یا علاقه مند به گرفتن سلفی هستید، V40 می تواند انتخابی مناسب باشد. اما بر روی دوربین پشت، آنقدرا حساب کنید.

با توجه به قیمت بالای دستگاه، نمی توان به راحتی V40 به کاربران توصیه کرد. اما همانطور که گفتیم اگر عاشق محصولات ال جی هستید و یا برای خرید دستگاه های متفاوت لحظه شماری می کنید، V40 می تواند انتخابی مناسب باشد. در غیر اینصورت ما به شما G7 را پیشنهاد می کنیم که با قیمتی کمتر، تقریبا تمامی ویژگی های V40 را در اختیارتان می گذارد.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا، سبک، چشم نواز
  • سخت افزار قدرتمند
  • ویژگی های بالای دوربین
  • رابط کاربری نرم و روان با قابلیت های شخصی سازی مختلف
  • عمر باتری مناسب
  • صفحه نمایش بزرگ OLED و باکیفیت با رنگ هایی زنده و جذاب
  • چیپ تبدیل صدای دیجیتال به آنالوگ (DAC)

نقاط ضعف:

  • کیفیت دوربین در شرایط نوری ضعیف و لنز زوم مناسب نیست
  • عمر باتری می توانست بهتر باشد
  • قیمت نسبتا بالا با در نظر گرفتن ویژگی ها

 

تخفیف امروز :

کاور سیلیکونی سامسونگ A50 – A30s – A50s

قاب-کاور سیلیکونی گوشی سامسونگ A32 4G

قاب – کاور مدل سیلیکونی مناسب برای گوشی موبایل شیائومی xiaomi redmi note 8 t