بیوگرافی دارا خسروشاهی؛ مدیرعامل ایرانی‌آمریکایی اوبر

کدخبر: 16155
تیم ایتی مایتی - نگاه بلندمدت خسروشاهی به بازار اوبر این شرکت را از شرایط آخرالزمانی نجات داد
بیوگرافی دارا خسروشاهی؛ مدیرعامل ایرانی‌آمریکایی اوبر

تیم ایتی مایتی – نگاه بلندمدت خسروشاهی به بازار اوبر این شرکت را از شرایط آخرالزمانی نجات داد

بدین‌ منظور اوبر باید برای فعالیت در هر منطقه مجوزهای لازم را اخذ می‌کرد و اقدامات ایمنی ضروری را در دستور کار خود قرار می‌داد. همچنین خسروشاهی همکاری با سیستم حمل‌ونقل عمومی شهری را پذیرفت و اعلام کرد هدف اوبر، تسهیل تردد عمومی با احترام به سایر گزینه‌های سنتی است.

از جمله اقدامات قابل‌ توجه خسروشاهی که به توسعه‌ی اوبر منجر شد، راه‌اندازی سرویس تحویل غذا (Uber Eats) و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌ی اسکوتر و دوچرخه‌های برقی و معرفی سرویس سواری اشتراکی بود.

استفاده از اتومبیل‌های خودران خیلی زود با مشکل مواجه شد و به‌علت تصادف یکی از این خودروها اوبر مجبور شد فعالیت این بخش را ۹ ماه متوقف کند. پس از این اتفاق خسروشاهی ترجیح داد بخش جداگانه‌ای برای تحقیق‌وتوسعه‌ی فناوری اتومبیل‌های برقی و خودران راه‌اندازی کند.

در دوران همه‌گیری کرونا، شرکت‌های فروش الکترونیک نظیر آمازون و والمارات سود فوق‌العاده بالایی از قرنطینه‌ی عمومی کسب کردند، اما در مقابل شرکت‌هایی مانند اوبر متحمل ضررهای هنگفتی شدند.

هندزفری بلوتوثی گیمینگ لنوو مدل thinkplus Live Pods XG02

هندزفری بلوتوثی گیمینگ لنوو مدل thinkplus Live Pods XG02 ایتی مایتی

خسروشاهی که پیش‌ازاین با اضافه‌کردن ویژگی‌هایی مانند امکان انعام دادن مسافران، پاداش شرکت به رانندگان و امکان تنظیم اولویت‌های مقصد تلاش کرده بود وضعیت بهتری برای رانندگان اوبر فراهم کند، در دوران کرونا نیز با استراتژی‌های جدیدی نظیر کمک مالی و تدارکات ایمنی، توجه واقعی خود را به آن‌ها نشان داد.

سال ۲۰۲۲ فدرال رزرو برای مقابله با تورم فراگیر کشور آمریکا، نرخ بهره را افزایش داد و شرکت‌های فناوری مورد انتقاد سیاستمداران قرار گرفتند. افزایش نرخ بهره به‌طور طبیعی با کاهش ریسک‌پذیری و حرکت فعالانه‌ی سرمایه‌گذاران همراه بود و شرکت‌هایی مانند اوبر که هنوز تا سودآوری خالص فاصله داشتند، با افت قیمت سهام مواجه شدند.

بسیاری از شرکت‌ها مانند فیس‌بوک، توییتر و سیلزفورس، استخدام کارمندان جدید را متوقف کردند و شرکت‌هایی نظیر Snap با نرخ بسیار پایین‌تری استخدام نیروهای جدید را ادامه دادند. اوبر از آخرین شرکت‌هایی بود که به این جمع پیوست، هرچند در همین شرایط هم خسروشاهی به سهام‌داران اعلام کرد به اخراج کارمندان فکر نمی‌کند.

 

خسروشاهی به سهام‌داران اعلام کرد به اخراج کارمندان فکر نمی‌کند

او به کارمندان خود گفت باید روی سودآوری متمرکز شوند؛ ولی این بدان معنی نیست که اتفاقی که سال ۲۰۲۰ رخ داد، یعنی تعدیل ۱۱ درصد از نیروی کار جهانی این شرکت، بار دیگر رخ دهد. در عوض آن‌ها روی کاهش هزینه‌های بازاریابی و هزینه‌های اداری متمرکز شدند.

سرانجام در آگوست ۲۰۲۳ اوبر تحت مدیریت خسروشاهی، به جایی رسید که کالانیک حتی تصورش را هم نمی‌کرد: اولین سودآوری عملیاتی با جریان نقدی آزاد یک میلیارد دلار. تا پیش‌ازاین سودآوری اوبر عمدتاً تحت‌تأثیر سرمایه‌گذاری و سود سهام بود.

توصیه‌ی خسروشاهی به کارآفرینان جوان

خسروشاهی در یکی از پادکست‌های Acquired به افرادی که به‌تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، توصیه کرد ذهن خود را همیشه باز نگه‌ دارند. او یکی از اشتباهات رایج جوانان را «برنامه‌ریزی بیش‌ازحد» برای شغلشان خواند و گفت:

«همیشه به اطرافیانم و هرکسی که برای مشورت پیش من آمده، گفته‌ام که یکی از اشتباهات بسیار متداول جوانان، برنامه‌ریزی افراطی در زمینه‌ی حرفه‌ای است که دنبال می‌کنند. این ماجرا به یک سوگیری انسانی منجر می‌شود و شما به دنبال سیگنال‌هایی می‌گردید که موافق طرح و برنامه‌ی شما باشد و سایر اتفاقات را نادیده می‌گیرید.»

ساعت هوشمند مدل TK13 mini

ساعت هوشمند مدل TK13 mini ایتی مایتی 2

به‌عقیده‌ی خسروشاهی «برنامه‌ریزی بیش‌ازحد» به ضرر کارآفرینان تمام می‌شود

«بگذارید تجربه‌ی خودم را برایتان تعریف کنم. من تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم و به‌عنوان تحلیلگر بسیار مبتدی در بانک کار می‌کردم. در این زمان با بری دیلر که یکی از مشتریان بانک بود، آشنا شدم. در آن زمان دیلر تلاش می‌کرد شرکت پارامونت را تصاحب کند و من فقط به این دلیل در جریان معامله‌ی او قرار گرفتم که سرپرست بخش ما بیمار بود.

هربرت آلن رئیس سابق آلن اند کمپانی، از من خواست مستقیماً کارهای دیلر را انجام دهم. به‌تبع مجبور شدم کل مدل LBO، مدل مناقصه و انبوهی از مدارک دیگر را برای او آماده کنم که هیچ ایده‌ای از آن‌ها نداشتم. مدام از خودم می‌پرسیدم: «یعنی چه زمانی اخراج می‌شوم؟» همه‌چیز فاجعه به‌نظر می‌رسید. فکر می‌کردم یک تحلیلگر ساده به این راحتی با یک مدیرعامل بزرگ هم‌صحبت نمی‌شود.

بعد با دیلر بیشتر آشنا شدم و فهمیدم اگر بخواهم در کل دنیا با یک نفر کار کنم، همین شخص است. من قصد داشتم که همه‌ی عمرم در Allen & Co بمانم، اما بعد ذهنم را در برابر احتمالات و فرصت‌ها باز گذاشتم.

پیشنهاد من این است که دور خودتان حصار نکشید. اگر می‌خواهید حرفه‌ای را شروع کنید، همه‌ی پتانسیل خودتان را روی کار بگذارید. ابتدا کاری را که از شما خواسته می‌شود، انجام دهید و بعد ۵۰ درصد فراتر از مسئولیتتان پیش بروید. مردم را شگفت‌زده کنید.

شاید فردا اتفاق دیگری بیفتد، شاید شرایط تغییر کند و شما را به مسیر دیگری ببرد. تا وقتی کاری را انجام می‌دهید، با تمام وجود روی آن متمرکز شوید. درعین‌حال همیشه چشمانتان را باز نگه دارید، زیرا انسان هرگز نمی‌داند در آینده چه فرصت‌هایی منتظر او است.»

بیوگرافی دارا خسروشاهی؛ مدیرعامل ایرانی‌آمریکایی اوبر

نظر یادتون نره