شارژ کارتریج پرینتر یا تعویض آن : مسئله این است

کدخبر: 426

یکی از سوالات متداول کاربرانی که از دستگاه های چاپگر  استفاده می کنند این است که شارژ کارتریج پرینتر بهتر است یا تعویض آن؟ با ما همراه باشید. همه چیز در مورد تعویض یا شارژ کارتریج پرینتر کارتریج چیست؟ کارتریج قطعه ای در دستگاه های چاپگر است که در یک پوسته محافظ قرار داشته و وظیفه آن

شارژ کارتریج پرینتر یا تعویض آن : مسئله این است

یکی از سوالات متداول کاربرانی که از دستگاه های چاپگر  استفاده می کنند این است که شارژ کارتریج پرینتر بهتر است یا تعویض آن؟
با ما همراه باشید.

شارژ کارتریج پرینتر ارزان | سرویس شارژ و تعویض کارتریج در محل

همه چیز در مورد تعویض یا شارژ کارتریج پرینتر

کارتریج چیست؟

کارتریج قطعه ای در دستگاه های چاپگر است که در یک پوسته محافظ قرار داشته و وظیفه آن فراهم کردن جوهر سیاه یا رنگی برای چاپ می باشد.
با ظهور و افزایش دستگاه های چاپگر در محیط های خانگی و اداری ، استفاده از کارتریج های چاپگر بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
این قطعه متناسب با نوع خاصی از چاپگرها طراحی شده است و بسته به نوع دستگاه می تواند شامل تک رنگ یا ترکیبی از رنگ ها باشد.

انواع کارتریج پرینتر

پرینتر دارای سه نوع کارتریج جوهر ، کارتریج تونر و کارتریج جوهر افشان می‌باشند که برای انواع مختلف چاپگرها طراحی شده اند .
کارتریج های تونر در چاپگرهای لیزری استفاده شده در حالی که کارتریج های جوهر برای چاپگر های جوهر استفاده می شود.
آنها نه تنها برای چاپگر های مختلف ساخته شده‌اند بلکه عملکرد آنها نیز متفاوت است . کارتریج‌های تونر حاوی یک پودر خشک هستند که برای ایجاد چاپ به کاغذ متصل می‌شود ، اما کارتریج جوهر حاوی جوهر مایع می باشد که مستقیماً به صفحه منتقل می شود.

آموزش تعویض تونر کارتریج در پرینتر لیزری - آموزش کامپیوتر
کارتریج جوهر افشان از جوهر مبتنی بر رنگ حل شده در آب یا گلیکول ساخته شده است . این کارتریج ها به صورت قطره قطره مایع را بر روی کاغذ می پاشند.
کارتریج های جوهر افشان دارای میکروچیپ های داخلی هستند که اسپری جوهر را برای چاپ دقیق کنترل می‌کنند . این کارتریج ها از جوهر غلیظ استفاده نموده و برای چاپ عکس و اسناد در خانه مناسب می باشند.
کارتریج جوهر افشان می تواند نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه را چاپ کنند.
پرینترهای جوهر افشان جمع و جور بوده و هزینه آنها کمتر از چاپگرهای لیزری و مخزن جوهر است. با این حال کارتریج جوهر افشان بسیار گران هستند و در برخی موارد هزینه این نوع کارتریج ها بیشتر از قیمت دستگاه است.
این کارتریج ها دارای طراحی بصورت مهر و موم شده هستند و نمی‌توان آنها را شارژ نمود .
جوهر غلیظ آنها نیز پس از ماه ها ممکن است خشک شده و آن را بلا استفاده می کند. در نتیجه استفاده نکردن از این نوع چاپگر و خرید آنها تنها باعث تحمیل هزینه می شود.

کدام یک از انواع کارتریج را می‌توان شارژ نمود؟

امکان شارژ  کارتریج های تونر و جوهر وجود دارد، اما بهتر است تنها نوع تونر را دوباره شارژ کنید . زیرا برای اینکه بتوانید کارتریج جوهر را شارژ کنید باید ابتدا مخزن آن را توسط سرنگ برای انتقال جوهر به درون مخزن سوراخ کنید که باعث نشت جوهر از مخزن به بیرون شده و بر کیفیت چاپ تصویر گذاشته و آن را کاهش می‌دهد ، همچنین موجب پر شدن مخزن جوهر از هوا نیز می شود.
بنابراین در صورتی که از کارتریج جوهر استفاده می کنید بهتر است از شارژ دوباره آن خودداری نموده و آن را تعویض کنید.

راهنمای خرید و شارژ کارتریج تونر پرینتر لیزری

علائم کم شدن تونر کارتریج پرینتر

– همه دستگاه های پرینتر میزان تقریبی تونر باقیمانده را در صفحه چاپگر یا از طریق نرم‌افزار چاپی که بر روی رایانه نصب شده است ، کنترل می کنند .
برای تعیین نحوه دستیابی به ردیابی سطح تونر دستگاه خود ، راهنمای پرینتر خود را مطالعه کنید .
هنگامی که زمان تعویض کارتریج برسد چاپگر به طور خودکار روی صفحه نمایش یا رایانه شما پیامی ایجاد می کند‌‌ .
در اکثر دستگاه‌ها این پیام زمانی دیده می‌شود که نیاز فوری به تعویض کارتریج نباشد .
– در صورتی که وضعیت چاپ کاهش پیدا کرده و یا چاپ دارای لکه شود ، کارتریج را از جای خود خارج کرده و به آرامی چند بار آن را به چرخانید تا تونر را دوباره کاملاً درون چاپگر توزیع کنید، سپس دوباره آن را درون چاپگر قرار دهید.
این مسئله باعث می‌شود تا کارتریج به مدت طولانی تری باقی مانده و بتواند چندین کار چاپی دیگر نیز انجام دهد .
– بارزترین نشانه برای کم شدن تونر کارتریج کیفیت ضعیف چاپ می باشد. ایجاد خطوط  افقی یا عمودی روی چاپ یا عدم چاپ شدن قسمتی از متون ، از نشانه احتمالی کم شدن کارتریج پرینتر می باشد.
اگر کارتریج را تکان داده و بازهم چاپ ضعیفی دارید ، زمان تعویض کارتریج فرا رسیده است .

همه چیز در مورد کارتریج

در چه صورتی باید به جای شارژ کردن کارتریج آن را عوض کنیم؟

در برخی از دستگاه های پرینتر پس از چند بار شارژ کردن کارتریج ، دیگر امکان شارژ کردن آن وجود نداشته و پیغامی مبنی بر تمام شدن مواد مصرفی صادر می شود  ،در این گونه مواقع باید کارتریج تعویض شود.
یکی از دلایلی که باعث می شود کارتریج پرینتر نیاز به تعویض پیدا کند ، خشک شدن جوهر به دلیل عدم استفاده یا استفاده کمتر از حد طبیعی از دستگاه می باشد.
برای عدم خشک شدن نیاز است که حداقل هر دو هفته یکبار از دستگاه پرینتر استفاده شود.

در چه مواقعی شارژ کارتریج مناسب نیست؟

اگر از دستگاه های چاپگر جهت مشاغلی که نیاز به چاپگر های تخصصی داشته و کارهای گرافیکی انجام می دهند استفاده شود ، تعویض کارتریج بهتر از شارژ آن می باشد.
زیرا در این صورت اگر کارتریج پرینتر را  شارژ کنید کیفیت کار چاپی شما تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند ، اما اگر از دستگاه چاپگر خود تنها برای چاپ کردن اسناد یا نامه های اداری استفاده می کنید، شارژ کردن آن از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.

اخبار مرتبط