معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

کدخبر: 16429
تیم ایتی مایتی - ماده تاریک (Dark Matter) سریال جدیدی از سرویس استریم اپل تی وی پلاس است که ژانری علمی تخیلی و دلهره‌آور دارد؛ سریالی که توسط نویسنده‌ی خود کتاب خلق شده است.
معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

تیم ایتی مایتی – ماده تاریک (Dark Matter) سریال جدیدی از سرویس استریم اپل تی وی پلاس است که ژانری علمی تخیلی و دلهره‌آور دارد؛ سریالی که توسط نویسنده‌ی خود کتاب خلق شده است.

در سال ۲۰۱۶ کتابی دلهره‌آور و علمی تخیلی با نام Dark Matter (ماده تاریک) با قلم بلیک کراوچ نوشته و منتشر شد. ایده‌ی اصلی این کتاب درباره دنیاهای موازی و نسخه‌ی دیگری از زندگی هر شخص بود. این کتاب از تفسیر چندجهانی مکانیک کوانتومی استفاده می‌کند؛ تفسیری که نشان می‌دهد هر رویداد می‌تواند جهان یا دنیای جدیدی را ایجاد کند که موازی با جهان ما است. این کتاب نظرات متنوعی از منتقدان دریافت کرد که برخی‌ها آن را دوست داشتند و برخی دیگر نسبت به جنبه‌هایی از آن منتقد بودند. البته این کتاب در همان سال نامزد جایزه‌ی مراسم World Technology شده بود.

ساعت هوشمند مدل TK13 mini

ساعت هوشمند مدل TK13 mini ایتی مایتی 2

این کتاب آنقدر محبوب شد که لقب بهترین کتاب علمی تخیلی سال ۲۰۱۶ را در سایت گوودریدز گرفت و چیزی حدود ۵۱۹ هزار نفر از مخاطبان این وبسایت، میانگین امتیاز ۴.۱۴ را برایش ثبت کردند. همین محبوبیت باعث شد تا بالاخره بعد از گذشت ۴ سال، سرویس استریم اپل تی وی پلاس اواخر سال ۲۰۲۰، ساخت سریالی براساس این کتاب را در دستور کار قرار دهد. از همان ابتدا بلیک کراوچ به‌عنوان یکی از نویسنده، خالق و شورانر این سریال استخدام شد. سریال Dark Matter (ماده تاریک) بالاخره در ماه مارس ۲۰۲۲ وارد فرآیند تولید شد و قرار بود در قالب ۹ قسمت داستان خود را روایت کند.

جیسون و دوستش رایان در سریال Dark Matter معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

جوئل اجرتون، جنیفر کانلی، آلیس براگا، جیمی سیمپسون و غیره از جمله بازیگران اصلی سریال ماده تاریک هستند. منتقدانی که این سریال را تماشا کرده بودند، تا حد زیادی آن را دوست داشتند؛ به‌عنوان مثل ۵۰ مورد از منتقدان سایت راتن تومیتوز، رضایت ۸۰ درصدی خود را ثبت کردند. ۲۱ مورد از منتقدان متاکریتیک، میانگین نمره‌ی ۶۳ از ۱۰۰ را به ثبت رساندند. اکثر آنها معتقد بودند که ایده‌های بسیار جذاب سریال ماده تاریک، شبیه به سطح خیلی نازکی روی تمام قسمت‌ها و مدت زمانِ داستان پهن شده است؛ اما خب طرفداران سرسخت ژانر علمی تخیلی همین میزان را هم اعتیاد‌آور و جذاب می‌دانند.

پروفسور فیزیکی به نام جیسون دسن (که از این به بعد نام جیسون ۱ او را خطاب می‌کنیم)، زندگی آرامی دارد و هر شب نزد همسر مهربانش، دانیلا، و پسر نوجوانش، چارلی، به خانه می‌آید. در همان ابتدا ما متوجه می‌شویم که دوست و هم‌دانشگاهی سابقش به نام رایان، برنده یک جایزه معتبر فیزیک می‌شود. دقیقا همان موقع جیسون ۱ به این موضوع فکر می‌کند که اگر مسیری را که قبلا رها کرده بود، ادامه می‌داد، چه اتفاقی میفتاد و به کجا می‌رسید. مدت زیادی از این فکر نمی‌گذرد که جیسون ۱ توسط جیسون ۲ ربوده و به مواد خاصی آلوده می‌شود.

جیسون ۲ نسخه دیگری از این شخصیت است که زندگی‌اش را به علم اختصاص داده، ثروتمند و معروف شده است و حالا راهی مخفیانه پیدا کرده تا بین دنیاهای مختلف بچرخد و جایگزین جیسون ۱ شود؛ برای اینکه شاید بتواند از تمام نعمت‌هایی که او در زندگی دارد و خانواده‌اش لذت ببرد و نسخه‌ی دیگر خود را در دنیای خودش رها کند. از اینجا، دو خط داستانی بسیار لذت‌بخش آشکار می‌شود. یکی از آنها یک فیلم هیجان‌انگیز خانواگی است؛ زیرا جیسون ۲ سعی می‌کند با نگاه کردن به مهمانان مهمانی شام که مثلا سال‌هاست آنها را می‌شناسد، از افشای نقاب به‌عنوان یک شیاد جلوگیری کند و یک پدر مسئولیت‌پذیر باشد.

جیسون در کنار باکس The Box در سریال Dark Matter معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

خط داستانی دیگر سرگرم‌کننده و علمی-تخیلی است؛ زیرا جیسون ۱ به تدریج اتفاقات رخ داده را استنباط می‌کند و مانند یک اودیسه با فناوری پیشرفته به سفر در جهان‌های مختلف می‌رود تا به خانه دانیلا ۱ برسد (حتی وقتی متوجه می‌شود که دانیلا ۲ مجرد است، کاملا وسوسه می‌شود که همان‌جا بماند). جیسون ۱ توسط آماندا، دوستِ جیسون ۲، روانپزشکی که سوژه‌های قبلی سفر در زمان را آماده می‌کرد، همراهی می‌شود. آنها شدیدا در تلاش هستند تا با امتحان کردنِ راه‌ها و مسیرهای مختلف، مقصد اصلی را پیدا کنند و جیسون ۱ را به خانه‌ی خودش برسانند؛ اما این کار، اصلا و ابدا آنقدرها که تصور می‌شود، ساده نیست. زیرا هر لحظه جان آنها در معرض خطرهای متنوعی قرار می‌گیرد که اصلا نمی‌توانند آنها را پیشبینی کنند.

عبارت «ما بدترین دشمنان خودمان هستیم»، به‌صورت واقعی در سریال Dark Matter تجسم شده است. با اینکه جیسون ۲ تلاش بسیار زیادی در وفق پیدا کردن در زندگی جدیدش می‌کند، اما یک سری جزئیات کوچک باعث می‌شود که توجه دانیلا و چارلی به او جلب شود. اتفاق خوبی که در سریال ماده تاریک رخ داده، این است که کراوچ چندین پیشرفت در خط داستانی شخصیت‌ها ایجاد کرده است و چندین حفره‌ای را که در کتابش وجود داشت، در نسخه تلویزیونی از بین برده است. با اینکه روایت داستان شخصیت‌ها به خوبی انجام می‌شود و دیدن هنرنمایی بازیگران در قالب چند نسخه از کاراکترها بسیار جذاب است، اما یک سری جنبه‌های علمی و بیان یک سری مفاهیم، باعث می‌شود که مخاطب به مرور از هسته‌ی داستان دور شود.


سریال های شبیه به سریال ماده تاریک

جی کی سیمونز در فصل اول سریال Counterpart معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

سریال Counterpart

سریال همتا

  • بازیگران: جی. کی. سیمونز، اولیویا ویلیامز و هری لوید
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۰
  • ژانر: درام، علمی تخیلی و دلهره‌آور

«چه می‌شد اگر یک نسخه دیگر هم از تو وجود داشت؟» یکی از کارمندان بخت برگشته‌ی سازمان ملل متحد متوجه می‌شود، آژانسی که برای آن کار می‌کند، در حال پنهان کردن یک دروازه به یک بعد موازی است؛ بعدی که با همین بعد در جنگ سرد قرار دارد؛ بعدی که در آن همتای خودش یک جاسوس برجسته حساب می‌شود. به مرور زمان و به‌لطف جاسوس‌های دو طرف، جنگ کم کم گرم می‌شود و شدت می‌گیرد. این مجموعه که یکی از بهترین سریال‌های سفر در زمان محسوب می‌شود، خیلی خوب و بسیار موفق توانست دوباره مفهوم دنیاهای موازی را به تلویزیون بیاورد.


آدام اسکات در پوستر اصلی سریال severance روی میز نشسته است معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

سریال Severance

سریال جداسازی

  • بازیگران: آدام اسکات، زک چری و بریت لوئر
  • سال پخش: ۲۰۲۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۹
  • ژانر: درام، اسرارآمیز و علمی تخیلی

صنایع لومن از یک فرایند پزشکی تفکیک‌سازی و جداسازی استفاده می‌کند. این فرایند پزشکی خاطرات غیرکاری برخی از کارمندان این شرکت را از خاطرات کاری‌شان جدا می‌کند. دراین‌میان، فردی به نام مارک وجود دارد که تیمی از کارمندان این شرکت را مدیریت می‌کند. همه چیز خیلی خوب در حال پیش رفتن است، تا اینکه یک همکار مرموز سر و کله‌اش در دنیای خارج از کار پیدا می‌شود؛ اتفاقی که کم کم مسیر را برای کشف حقایق درباره شغل و محیط کاری آن‌ها، هموار می‌کند.


تاتیانا مازلانی در حال صحبت کردن با تلفن در سریال Orphan Black معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

سریال Orphan Black

سریال اورفن بلک

  • بازیگران: تاتیانا مازلانی، دیلان بروس و جوردن گاواریس
  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۵۰
  • ژانر: درام، دلهره‌آور و علمی تخیلی

سارا یک یتیم انگلیسی محسوب می‌شود که حالا در کشور آمریکا زندگی می‌کند. او در طی این مدت شاهد خودکشی یک زنی به نام بث بوده است؛ کسی که دقیقا شبیه به خودش است. سارا با گرفتن هویت بث توانست یک آپارتمان جدید به‌دست بیاورد، یک نامزد خیلی خوب داشته باشد و دردسرهای مختلفی برایش به بار بیاید. سریال اورفن بلک با مورد بررسی قرار دادن موضوعاتی درباره پیامدهای معنوی و اخلاقی مفهوم کلون‌سازی انسانی و تاثیر آن روی هویت، توانست تجربه منحصربه‌فردی را برای طرفداران ژانر علمی تخیلی به وجود بیاورد؛ پیش از این هیچ مجموعه‌ای نبود که به این شکل بتواند این موضوع و کلون‌سازی را مورد بررسی قرار دهد.

معرفی سریال ماده تاریک | روایتی جذاب از مولتی ورس

نظر یادتون نره

اخبار مرتبط